Wednesday, February 12, 2025

Brahms Op. 118 ブラームス

 Op. 118-1


Do ♭Si  La,  (C7?) -> Am?

cf) Do La, Do Si La, Do Si ♭Si La


La So Fa, (Am7?) -> F


Do ♭Si  La So Fa Mi ♯Re ♮Re Do La ♭La So


A river is as lower as wider?


long chromatic approach

 

Dm7/E7/D? -> La  the lowest La,  A




Op. 118-2


#Do Si Re #Do Si La(↑) 

ref) #Do Re #Do La 

ref) #Do La (*)

+  La #So #Fa La #So #Fa


*) ♭Si So,    Si So,   Mi ♯Do 



3rd, 6th 


#Do Si Re



#Do Si Re

E7/A D


#Do Si La (↑+↓)


Op. 118-3


 < <

*1*2*


elegant

light

joy

rather than just strong



bounce

rather than push, slap, or etc



I practiced it for example,  

- played each tone of the harmoney tones,

- played tones continuously without staccato,

- played each tones clearly while listening rhythm patterns in my electric piano, hip-hop, etc.

- imaged orchestra as a conductor.



Op. 118-4


in the middle part, bass and tenor precede or follow.


in the latter part, harmony is added to the theme.


Fm -- ( A♭ --- C7 ) ---- Fm ----- F


Do Do Do

Fa Fa Fa



calm

move



shade

three-dimensional

emphasis

respond 



play like kneading?

slide a finger from the edge of the key (near my body) away my body.



Op. 118-5


night

calm, light

cafe

stars


although Brahms, I played it very small sounds.



Op. 118-6




see, watch something trembling, unstable, swinging, moving,  

inner, ground

conductor
staccato and tenuto


This time, while practicing them, I listened symphony 4 and played a piano version of the symphony.  




録音した順番は、4 1 5 3 6 2。
全曲を弾きながら、特に1曲ずつみていって、録音して、きいて、弾き方を変えて、また録ってみて、変えて、という感じです。


弦楽器等を感じながら弾いているときもあれば、
オーケストラのピアノソロ版、あるいは設計図?(作ったことがないのでわかりませんが)のように思いながらのときもあれば、
そういうのもあるとは思うものの、
ただピアノを個人的に弾いているときもあれば、
いわゆるピアノの音でなくて、何か他の楽器というわけでもなく、弾いているときもあります。

上の方から叩くのではなくて、体の下の方からじっくり弾きました。

No comments: