Tuesday, December 10, 2024

Schubert Impromptus シューベルト 即興曲 Op.90, D.899

My piano teacher in my childhood (5 years old to high-school student) said "let's play this No. 2 and No.4 next" at the age of, when I didn't remember, but my fingers and hands were not so big as today.  I thought they were like etudes of Czerny!!!  I practiced them harder than other works because I didn't want to play them so long time/days and wanted to play another work soon.

  

I read again Schubert Impromptus.

I liked No.1 and No.3 which I have not played before.

I practiced No.3 and No. 4, too because I think now I might like them or not...


I began recording from No. 3 and No. 4, then No. 2 and No.1 at the last.



No. 1



So ---->  Do Do  ---->  So So   So So


not too dark, heavy, serious, but not light 


impromptu


something which includes many something come and go in a instance

or

taste, experiense slowly

or


cocoon


multiple layers


a roof of a building, or

a step in a forest in a fantasy world, or

in a hall of a modern building, or  




However, in this recording, I thought nothing.  


emotions in the depth

tiny shining

melody changes, tones, harmonies
  atmospheres or followers change


alto then alto - soprano

D7/C -> C



No. 2

E♭---->E♭m

3/4
123123123


bass changes - tenor the same tone

long melody 
bass (tenor) - soprano

for example, bass mi re do with respect to soprano do re mi

zf

wind, various winds?




No. 3


not dark -> light, bright, lightly calm,

walk, swingging, humming, wind, grass, etc.

just play 


Soprano-Bass, or Bass tones  5th, 8th, non-harmonized tone, 



No. 4


I wanted to play it as it is not an etude of child.


A♭m---->A♭


V-I


3/4

123412341234

chains (of necklace?)

clear/transparent glass/container

elegant dance

grass, wind

big sacred hall

then, 

a little sad, actually very sad

city

cold


then,

continuing



好きな作曲家ばかり弾いていてもと、普段弾かないシューベルトの楽譜をみてみました。

弾いてみたところ、1番はドラマチックな感じがして、3番は緩やかな感じがして、気に入りました。(きいたことがあるのだろうけど、覚えていませんでした。)
2番と4番も弾くことにしました。


2曲目、4曲目
子どもの頃、ツェルニーだと思ってしまった曲。
どうやって弾いたらいいか、色々考えながら、試行錯誤して、電子ピアノの限界が来てしまったところもありますが。

2曲目は長調始まりの短調終わり。4曲目は短調始まりの長調終わり。
2曲目は3/4で3連符(1拍に3つ)、4曲目は3/4で16分音符(1拍に4つ)、
2曲目は、始めは和音の変わり方が穏やか、左手の高音が同じ音に固定されている。4曲目は、和音が変わる。
2曲目は、右手が長~い旋律。4曲目は、右手は和音をばらして弾いていく。
2曲目は、中間部が、左手と右手がドレミに対してミレドみたいなものが続いていく。4曲目は、左手が和音で右手がメロディー。
2曲目の終わりは、ジャン ジャンと音が上がる。4曲目の終わりは、音が下がり、より「これで終わります」という感じ。



3曲目

練習しているうち、暗い暗い設定になっていって、自分でも弾き辛くなってしまいました。
リストの編曲(IMSLPに載っていた)では、原曲が♭が6つついた変ト長調なところ、♯が一つのト長調で、そして、テーマが戻って来たときに、右手は高い音でメロディーを弾いて、左手はアルペジオで弾くように追加されていました。
それを弾いて、もうちょっと明るめでもいいのかなと思いました。


1曲目

これも3曲目と同様、練習するうちに、どんどん暗い設定・状況・想像?になっていって、弾き辛くなっていきました。
そこで、考え直したには、なんやかんやいっても、即興曲なんだろうと。色々なものを含む何かが押し寄せて、去っていく。
もしくは、一つ一つ味わうよう立ち止まるべきなのか。
しかし、この録音の時は何も考えませんでした。


冬至に向かうまで、越えて、大晦日に向かうまでの期間。


artwork
https://pixabay.com/photos/grass-morning-dew-bokeh-green-3743023/